
Afdeling ICT van het Servicecentrum Informatie- en Medische Technologie
Rijnstate is een topklinisch ziekenhuis dat volop investeert in technische innovatie. Als ICT'er bij Rijnstate werk je in een technisch hoogwaardige en zeer complexe omgeving. Om de beste zorg te kunnen verlenen, is goed functionerende ICT enorm belangrijk. De zorgvraag neemt toe en wordt steeds complexer. Daarom werk je als ICT'er mee aan verschillende projecten en innovaties en zorg je voor goed werkende systemen en applicaties. Daarmee lever je een belangrijke bijdrage aan goede zorg voor onze patiënten.
Ziekenhuis van de toekomst
Rijnstate bouwt in samenwerking met diverse leveranciers aan de kliniek van de toekomst. Een voorbeeld hiervan is het in 2023 geopende ziekenhuis in Elst, waar nieuwe technieken hand in hand gaan met verbeterde en persoonlijkere zorg voor de patiënt. Daarnaast werkt Rijnstate hard aan de mogelijkheden om zoveel mogelijk ziekenhuiszorg thuis te laten plaatsvinden. Door middel van sensoren kunnen zorgverleners vitale functies op afstand monitoren via ons Virtueel Zorgcentrum. Dit draagt bij aan 'de juiste zorg op de juiste plek'.
ICT en Medische Techniek
De afdeling ICT werkt nauw samen de afdeling Medische Techniek om de medische apparatuur die gebruikt wordt te implementeren en ondersteunen. Een voorbeeld hiervan is medische alarmering, iets wat van levensbelang is voor goede patiëntenzorg. Medische alarmering is het verlengen van een alarm van een medisch apparaat naar een smart device (bijvoorbeeld smartphone), zodat de verpleegkundige op afstand de alarmen van de medische apparatuur aan bed doorkrijgt. Hierdoor kunnen we alarmen slimmer afhandelen en ook steeds vaker preventief handelen. Om dit mogelijk te maken, is er een grote onderlinge afhankelijkheid van een groot aantal technieken, van infrastructuur, servers, medische apparatuur en devices, tot aan koppelingen tussen diverse applicaties.
De afdeling ICT binnen Rijnstate is onderdeel van het Servicecentrum Informatie en Medische Technologie en heeft de volgende opbouw:

Klantondersteunende diensten
Het team Klantondersteunende Diensten is het gezicht van de afdeling ICT voor de ruim 6.000 medewerkers van Rijnstate. Binnen dit team worden op de Servicedesk alle vragen en incidenten opgevangen en al direct zoveel als mogelijk opgelost. Daarnaast beheert dit team alle fysieke werkplekken binnen het ziekenhuis. Het gaat daarbij om 3.500 thinclient-werkplekken, ruim 700 persoonlijke devices, zoals laptops en smartphones, en aanverwante apparatuur, zoals paslezers, printers, videoconferencing-systemen etc.
Werkplekdiensten
Rijnstate heeft veel bedrijfskritische, veelal medische, applicaties die overal in het ziekenhuis worden gebruikt en door dit team worden ontsloten en beheerd. In dit team ligt ook de verantwoordelijkheid voor de goede implementatie en werking van het M365-platform waarop Rijnstate haar kantoorautomatisering baseert. Dit team heeft verder de verantwoordelijkheid voor de goede werking van de Citrixomgeving t.b.v. de thinclients.
ICT-Infra Diensten
Binnen het team ICT-Infra Diensten ligt de verantwoordelijkheid voor de VMWare, Storage, MS-SQL, MS-server, Cisco netwerk en Fortigate firewall omgevingen, inclusief de bijbehorende hardware. Met twee eigen datacenters en een redundant, over de verschillende vestigingen ontworpen netwerk, beschikt Rijnstate over een gedegen fundament voor het ontsluiten van medische systemen, telefonie en werkplekken. Naast deze eigen datacenters maakt Rijnstate ook gebruik van de mogelijkheden van de Microsoft Azure Cloud omgeving. In dit team bewaak je de continuïteit, flexibiliteit en veiligheid van al deze omgevingen en werk je aan verbeteringen en innovaties op dit vlak.
Architectuur en Servicemanagement
Het team Architectuur en Servicemanagement is ondersteunend aan de hierboven genoemde uitvoerende diensten. Binnen Architectuur wordt de basisarchitectuur opgesteld en bewaakt. Architectuur speelt daardoor een grote rol bij vernieuwingen en innovaties binnen het ziekenhuis. Servicemanagement bewaakt de geleverde diensten van leveranciers in relatie tot de verwachte dienstverlening vanuit het huis. Daarnaast verzorgt en bewaakt het de processen rondom ISM (change-, configuration-, incident-, problem- en costmanagement).


Werken bij Rijnstate
Het bieden van een aantrekkelijke leer- en werkomgeving vinden wij erg belangrijk. We bieden volop ruimte voor ontwikkeling van onze medewerkers en we creëren een prettige en veilige werksfeer, waarbij ook thuiswerken mogelijk is. De afdeling ICT bij Rijnstate is een inspirerende omgeving om veel te leren en jezelf te blijven ontwikkelen.
Waar kom jij tot je recht?
ICT binnen Rijnstate bestaat uit een groot aantal verschillende aspecten van het vak, van werkplek tot datacenter en van netwerkapparatuur tot mobiele apps. Wij vinden het daarom belangrijk om samen met jou te kijken waar jij het beste tot je recht komt. Op basis van jouw vaardigheden en interesses verkennen we samen jouw mogelijkheden binnen Rijnstate.
Wil je meer informatie of wil je eens een dagdeel komen meekijken? Geef hier je telefoonnummer door en wij nemen contact met je op.
De collega's van IMT

“Dankzij de vele opleidingsmogelijkheden bij Rijnstate groei ik mee met de markt”
"In een ziekenhuis is ICT overal. Wat ik daar zo gaaf aan vind, is het werken ‘aan de achterkant’ en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt."

Daan Schraven, Chief Information Security Officer
"Waarom dit werk juist in een ziekenhuis zo leuk is? Het is een complexe en omvangrijke IT-omgeving. Ik kan hier bijdragen aan de grote maatschappelijke verantwoordelijkheid die het ziekenhuis heeft, namelijk het leveren van hoge kwaliteit zorg aan iedereen."